Zioła, Suplementy Diety, Kosmetyki Naturalne – Sklep Internetowy Biosuplementacja.pl

Niedobory witamin i minerałów – jakie warto suplementować?

Źle zbilansowana dieta i stres oraz pewne choroby i przypadłości często wywołują niedobory witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu: utrzymania zdrowia ciała i umysłu. Jak zdiagnozować takie „braki”: jakie są objawy niedoboru witamin bądź minerałów? Kiedy zaopatrzyć się w suplementy diety i w jakie? Sprawdź!

Skąd się bierze i co powoduje niedobór witamin i minerałów?

Organizm potrzebuje odpowiedniej ilości składników odżywczych – nie tylko białek, tłuszczów i cukrów, które go budują i dostarczają mu energii, lecz także witamin i soli mineralnych (pierwiastków), które regulują jego działanie. Niedobór witamin lub minerałów ma poważne skutki – organizm nie pracuje prawidłowo, a to może prowadzić do groźnych czy uciążliwych przypadłości, a nawet chorób. Do najczęstszych rezultatów deficytu witamin i minerałów zaliczamy m.in.:

- obniżoną odporność,

- osłabienie czy wypadanie włosów,

- pogorszenie stanu skóry i paznokci,

- skurcze mięśni,

- problemy z koncentracją i snem,

- chroniczne zmęczenie.

Z kolei główną przyczyną niedoboru witamin i minerałów jest niedostarczanie ich w odpowiedniej ilości wraz z pożywieniem, czyli niezbilansowana dieta, która wynika z niedbałości, braku czasu, nietolerancji pokarmowych i alergii czy przebiegu niektórych chorób i problemów z apetytem. Do powstawania niedoborów składników odżywczych przyczynia się też nadużywanie kawy i alkoholu, duży i regularny wysiłek fizyczny oraz przewlekły silny stres. Nierzadko problemem są również zaburzenia wchłaniania danej substancji w układzie pokarmowym.

Niedobory witamin i minerałów wymagają diagnozy, czyli wykonania badań i porady lekarza bądź dietetyka, oraz ich uzupełnienia, które wspiera suplementacja.

Jakie są objawy niedoboru witamin i minerałów? Jak przebiega suplementacja?

Każda witamina czy każdy minerał pełni konkretne funkcje w organizmie, a niedobór danego składnika możemy spróbować zdiagnozować poprzez objawy, jakie wywołuje. Nie powinno to jednak zastąpić konsultacji lekarskiej i profesjonalnych badań krwi – specjalista na podstawie ich wyników określi poziom i skutki niedoboru oraz zaleci dobrze dobrane suplementy diety.

Niedobór witaminy D

Witamina D utrzymuje w organizmie prawidłowy poziom wapnia i fosforu, co ma kluczowe znaczenie dla kości, oraz wspiera produkcję przeciwciał – czyli prawidłowe działanie układu odpornościowego. Produkuje ją sam organizm, ale tylko podczas bezpośredniej ekspozycji skóry na promienie słoneczne. Stąd niemal każdy z nas cierpi na jej niedobór, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym.

Suplementy diety z witaminą D należy podawać dzieciom – od urodzenia. Młodzież i osoby dorosłe powinny suplementować witaminę D przynajmniej okresowo.

U dzieci niedobór witaminy D może powodować krzywicę, a objawia się np. powolnym ogólnym wzrostem i zrastaniem ciemiączka. Pierwsze sygnały niedoboru witaminy D u dzieci i dorosłych to m.in. bóle kości i mięśni, zmęczenie i bezsenność, złe samopoczucie, choroby przyzębia oraz problemy z apetytem.

Niedobór witaminy C

Znaczny niedobór witaminy C może wywołać szkorbut: łamanie się kości i wypadanie zębów, utrudnienie gojenia się ran i duże osłabienie organizmu. 

Witamina C, a inaczej kwas askorbinowy, to nie tylko gwarancja dobrej odporności – pełni znacznie więcej ważnych funkcji. Jest przeciwutleniaczem i uszczelnia naczynia krwionośne, obniża ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Jej niedobór skutkuje wolniejszym gojeniem się ran, bólem mięśni i stawów i słabszą odpornością.

Deficyt witaminy C najczęściej jest skutkiem zaburzeń wchłaniania się jej w układzie pokarmowym, co mogą powodować niektóre leki i terapie i problemy z trawieniem. Wówczas warto zaopatrzyć się w naturalne suplementy diety z witaminą C. 

Niedobór witamin A, E, K i kwasu foliowego

Witamina A jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wzroku i utrzymania w dobrej formie skóry, paznokci i włosów. Wczesny niedobór witaminy A objawia się właśnie przesuszeniem skóry i łamliwością włosów i paznokci. Skrajna awitaminoza może powodować m.in. zespół suchego oka czy kurzą ślepotę.

Witamina E, której źródłem są oleje roślinne i orzechy, jest antyoksydantem, którego rolą jest chronić organizm przed wolnymi rodnikami i zapobiegać chorobom, w tym nowotworom. Sygnałem niedoboru są zmęczenie i kłopoty z koncentracją.

Deficyt witaminy K może wywoływać zaburzenia mineralizacji kości oraz krzepnięcia krwi, jest też przyczyną choroby krwotocznej noworodków – stąd jej suplementację zaleca się przede wszystkim w przypadku najmłodszych dzieci.

Witaminy A, E i K zawiera wiele codziennie używanych produktów spożywczych. Ich niedobór nie jest więc powszechny, jednak zdarza się, np. w związku z upośledzeniem wchłaniania czy jednoczesnym niedoborem innych składników. Wtedy warto sięgnąć po suplementy diety o odpowiedniej zawartości konkretnych witamin.

Nieco inaczej ma się sprawa z witaminami z grupy B – witaminą B1, B3, B9B12. Są one zawarte w dużej ilości w mięsie i produktach odzwierzęcych, dlatego też ich niedobór często wiąże się z dietami wegetariańską i wegańską. Osoby stosujące dietę roślinną powinny zadbać o duży w niej udział roślin strączkowych czy orzechów oraz produktów pełnoziarnistych, warto rozważyć także suplementację. 

Dla kobiet w ciąży i dzieci bardzo ważna jest sama witamina B9, czyli kwas foliowy, dlatego też zaleca się jej codzienną suplementację. Niedobór kwasu foliowego może wywołać nieprawidłowości w rozwoju płodu i noworodka.

Niedobory minerałów: cynku, potasu, magnezu i żelaza

Równie ważne jak witaminy dla naszego organizmu są sole mineralne, które nie tylko regulują jego pracę, ale także go budują. Wśród minerałów najczęściej diagnozuje się niedobór cynku, potasu, magnezu lub żelaza.

Objawem niedoboru cynku jest obniżenie odporności, uczucie zmęczenia czy gorsza koncentracja, a z widocznych – pogorszenie się stanu skóry, paznokci i włosów oraz utrudnione gojenie się ran. Może przyczynić się także do rozwoju anemii. 

Osoby skarżące się na skurcze i bóle mięśni często mają deficyt potasu. Gdy dochodzą do tego trudności z koncentracją, może to oznaczać niedobór magnezu. Zbyt mała ilość tego ostatniego pierwiastka powoduje też drganie powiek, rozdrażnienie i kłopoty ze snem. Z kolei niedobór żelaza wywołuje anemię, a ta poza osłabieniem wiąże się z bólami głowy czy kołataniem serca i jest stanem, który w ostrym przebiegu może zagrażać zdrowiu i życiu.

Choć wszystkie omówione pierwiastki są przyswajane przez prawidłową, różnorodną dietą (zawierają je różne popularne produkty), to ich niedobór jest dość częsty i może wiązać się również ze stresem, dużym wysiłkiem czy chorobami. W przypadku podejrzenia deficytu powinniśmy skontaktować się z lekarzem. Wszystkie te związki są dostępne w formie suplementów diety.

Leczenie awitaminozy i niedoborów minerałów polega na suplementacji określonej witaminy czy składnika: tego, którego nam brakuje. Należy pamiętać, że suplementy diety nie powinny zastępować zbilansowanej diety. Jeśli jednak są potrzebne, warto sięgnąć po naturalne, ekologiczne preparaty bez „chemii”, które oferuje m.in. nasz sklep z suplementami diety Biosuplementacja.pl. Zapraszamy!

FAQ:

Czym objawia się niedobór witaminy E i witaminy A?

Niedobór witamin A i E powoduje m.in. nadmierne wypadanie włosów i przesuszenie skóry czy łamliwość paznokci, a także zaburzenia widzenia i osłabienie mięśni.

Co powoduje deficyt witaminy C?

Niedobór witaminy C osłabia organizm, a może powodować również pękanie naczyń krwionośnych, trudności w gojeniu się ran, stany zapalne skóry. Skrajna awitaminoza prowadzi do wystąpienia szkorbutu. 

Jak objawia się niedobór potasu?

Deficyt potasu w organizmie wpływa m.in. na ogólne osłabienie organizmu, ale może też powodować skurcze oraz bóle mięśni, a nawet zaburzenia neurologiczne. 

Opracowała:

Technik farmacji Dorota Gmerek


 

Kategorie